سختي گير فايبرگلاس

توليد كننده تجهيزات صنعتي

سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰۳

سختي گير فايبرگلاس

نرم كننده آب ( سختي گير )چگونه كار مي كند؟

 براي رفع مشكلات بسيار زيادي كه يونهاي سخت موجود در آب براي منازل شما يا حتي صنايع به همراه دارند مي بايست از نرم كننده آب يا همان سختي گير استفاده شود. مبدل يوني - نمكي و نرم كننده آب با رفع مقادير آهك ، با از بين بردن مواد معدني مضر از آب قبل از دستيابي به شيرهاي آب ، مقابله مي كند نرم كننده آب به سيستم لوله كشي منزل متصل شده است ، كه به طور عادي نزديك به محل ورودي است تا اطمينان حاصل شود كه تمام قسمت هاي خانه از آب نرم و فاقد مقادير بالاي سختي استفاده مي كنند. سختي گير (نرم كننده آب ) تبادل يوني يا همان سختي گير رزيني يون هاي كلسيم و منيزيم (مقياس آهك) موجود در آب سخت را براي يون هاي سديم بي ضرر استخراج مي كند بر اساس جنس بدنه سازندگان و توليد كنندگان توانايي توليد سختي فايبرگلاس و سختي گير فلزي را دارند. سختي گير فايبرگلاس به لحاظ ماندگاري ، زيبايي و دوام ، قيمت نسبت به مدل فلزي برتري دارد در ادامه حتما به سختي گير فايبرگلاس نيز اشاره خواهيم نمود.


  • با استفاده از سختي گير آب در خانه ، آب سخت از مخزن مهره هاي رزين عبور مي كند ، كه يون هاي سختي زا مانند كلسيم و منيزيم را استخراج و حذف مي كنند.
  • هنگامي كه مهره هاي رزين اشباع و خسته شده و قادر به استخراج و حذف و جذب يون هاي سخت تر نيستند ، آنها با فرايندي كه به عنوان بازسازي شناخته مي شود ( بكواش رزين ها ) ، تازه مي شوند در زمان توليد مجدد ، محلول آب نمك از طريق مهره هاي رزين ايجاد و شسته مي شود و رسوبات مقياس آهك را از بين مي برد و مهره ها را تازه مي كند تا آنها آماده باشند تا آب نرمتر كنند.

در هنگام انجام فرآيند نرم شدن مقدار بسيار كمي يون سديم اضافي را به منبع آب اضافه مي كنند كه در بيشتر موارد براي نوشيدن آن ميزان بي خطر است .

سختي گير فايبرگلاس :

در سختي گير رزيني از جنس فايبر گلاس frp سعي بر آن شده است تا با استفاده رزينهاي مرغوب و درجه يك ؛ فرآيند سختي گير آب به بهترين شكل ممكن صورت پذيرد . مخزن سختي گير فايبرگلاس لاينينگ شده است . منظور از لاينينگ اين است كه بدنه سختي گير از طريق اعمال ماتريسي با رزين ترموست كه تركيب پلي استر ،اپوكسي و ونيل استر مي باشد و الياف شيشه ، كربن ، آراميد و بازالت درلايه لايه هايش پوشانده شده است . انتخاب نوع رزين ، الياف و لايه و ضخامت سختي گيري  به عوامل شيميايي و  عوامل محيطي محل كار شما بستگي دارد. درون مخزن فايبر گلاس  frpآب سخت در بستر رزينها جاري شده و يونهاي كلسيم و منيزيم و آهن با يونهاي سديم وارد مبادله شده و اين يونها جايگزين يون سديم در ساختار رزينها شده و آنقدر اين فرآيند ادامه مي يابد كه تمام يونهاي سختي آب با يون سديم مبادله شود و آب نرم به دست آيد . رزينها پس از اين فرآيند بايد احيا و بازسازي شوند بنابراين اين رزينها را وارد مخزن آب و نمك غليظ شده و در آنجا از طريق عمل شستشو و و بكواش احيا مي گردند . در مواردي كه آبها داراي ذرات معلق درشت باشد بايد در سختي گير فيلتر پيش تصفيه يا بستر سليس و يا حتي كربن تعبيه شود. وگاهي ممكن است از چند تا مخزن فايبر گلاس  FRPكه به وسيله لوله بهم متصل شده اند ودرون هر يك مواد جداگانه از رسوب  زدا ها ريخته شده است استفاده كنيم.

مهم ترين كاربرد سختي گيرهاي فايبرگلاس حاوي شن ، سيليس يا رزين:

الف: پيش تصفيه آب رودخانه‌‌ها  ، چاه ها جهت تهيه آب شرب ، بهداشتي و صنعتي.

ب: براي تصفيه آب استخرها  و جلوگيري از كدر شدن آب و زلال ‌سازي آن.

ج: تصفيه نهايي فاضلابهاي  واحدهاي صنعتي و انساني.

 د: تصفيه آب بويلرها  و سيستم‌هاي گرمايشي و سرمايشي.

و : پيش تصفيه براي دستگاه‌هاي تصفيه اب صنعتي يا نيمه صنعتي.

مزايا ومعايب سختي گير فايبرگلاس :

از جمله مزايا سختي گير فايبر گلاس مي توان به وزن سبك آن ها، بهداشتي تر بودن و قيمت ارزان تر آن ها ، تحمل فشار بار تا حدود 10بار ، عدم زنگ زدگي و پوسيدگي مخازن ، مقاومت بسيار بالا در برابر مواد شيميايي  و...اشاره كرد. البته اين مخازن در كنار مزايا، معايبي نيز دارند. عمر مخزن FRP نسبت به مخازن فلزي پايين تر است. همچنين اين مخازن شكننده تر بوده و نمي توان از آن ها در فضاي آزاد استفاده كرد. علاوه بر اينها از مخازن FRP نمي توان در حجم هاي بسيار بالا رزين استفاده كرد زيرا هزينه آن حتي از مخازن فلزي نيز بالاتر مي رود.


سيكل و مراحل نرم كردن آب توسط سختي گير فايبرگلاس :

اين سختي گيرها داراي پنج سيكل عملياتي به جاي سه سيكل موجود درسيستم هاي قديمي است كه عبارتند از:

1ـ سرويس

2ـ شستشوي معكوس

3ـ احياء

 4ـ پركن منبع نمك

 5ـ شستشوي سريع

در سيكلهاي 2 و 3 عمليات با آب سخت انجام مي پذيرد در حالي كه رزين داخل منبع اشباع مي باشد. لذا آب سخت به داخل منبع وارد شده و تمام حجم منبع را فرا ميگيرد.

در اين سختي گير ها علاوه بر سيكل 4 ؛ سيكل حياتي  5 پيش بيني شده كه با سرعت قبل از سيكل سرويس وارد عمل شده و آب سخت و شور را جمع و به بالاي فاضلاب هدايت كرده و سپس سيكل 1 آغاز مي گردد.

سختي گير رزيني تك مخزن (تك تانك )  و سختي گير رزيني دوقلو ( سختي گير دوبلكس ) :

 سختي گيري كه در واحد كاربري شما مورد استفاده قرار مي گيرد بسته به نياز شما به اب نرم مي تواند از نوع سختي گير تك مخزن يا سختي گير دوبلكس و يا حتي تريپلكس ( سه مخزنه ) باشد اما تفاوتهايي بين اين مدلها از لحاظ عملكرد وجود دارد كه در ذيل به آنها اشاره مي كنيم . تفاوت اصلي بين اين دو نوع سختي گير آب عبارتند از:

1-مخازن منفرد تنها از آب نرم با مخزن دوقلوي 24/7 استفاده مي كنند.

2-تكنولوژي ويژه تك تانك كارايي v مخزن دوقلو غير الكترونيكي را بهبود مي بخشد.

3-مخزن منفرد يك طراحي ساده تر با قطعات كاملاً جزئي درمقايسه با طراحي پيچيده مخزن دوقلو است

4-مخزن منفرد در مقايسه با  مخزن دوقلوي مي تواند جريان آب را در هنگام احيا نوسان كند.

5-نرم كننده هاي تانك منفرد از قرص يا مخزن نمك v دانه مخزن استفاده مي كنند تا از نمك بلوك استفاده شود.

6-نرم كننده مخزن دوقلو داراي دو مخزن با ظرفيت نرم كننده كم است كه باعث مي شود طراحي آنها ساده و از لحاظ محل قرار گيري جمع و جور باشند اما پيچيدگي آنها را افزايش مي دهد مخازن دو قلوي سختي گير  مكانيكي هستند و هيچ اطلاعاتي در مورد عملكرد ارائه نمي دهند. استفاده از سختي در صنايع نيز داراي اهميت است. نصب سختي گير قبل از تجهيزاتي كه با آب در ارتباط هستند از قبيل برج خنك كننده، بويلر ، منبع كويل دار و ... موجب افزايش راندمان اين تجهيزات مي شود.

دسترسي دايم به آب نرم :

هنگامي كه يك نرم كننده تك مخزن( سختي گير تك مخزن ) آب سخت را احيا مي كند از طرف ديگر نرم كننده هاي آب مخزن دو قلو داراي دو مخزن رزين هستند و در صورت نياز به احيا مجدد يكي به حالت آفلاين مي رود ، به طوري كه آب نرم 24ساعته تامين مي شود. ما 24ساعته در خانه هاي خود از آب استفاده نمي كنيم ، اما به اطمينان خاطر نياز داريم كه آب نرم در صورت تقاضا در دسترس باشد بنابراين شما بايد اطمينان حاصل كنيد كه نرم كننده آب در صورت تقاضا آب نرم را ارائه مي دهداين بدان معني است كه در صورت عدم استفاده از آب (نرمال ساعات اوليه صبح) نرم كننده تك مخزن احيا مي شود ، و اين فناوري اطمينان حاصل خواهد كرد كه هميشه ظرفيت نرم كننده زيادي در طول روز براي نيازهاي شما وجود دارد ، بنابراين آب نرم هميشه در دسترس است. صرف نظر از  پيچيدگي نرم كننده مخزن دوقلو ، ظرفيت نرم كردن مخزن دوقلو به اين معني است كه نرم كننده بيشتر كار مي كند و به طور مكرر بازسازي مي شوديك نرم كننده مخزن دوقلو براي يك خانواده مي تواند گران باشد و بازسازي هاي مكرر آنها مي تواند باعث اختلال در جريان آب و افزايش ساييدگي و پارگي شود.

قرص يا نمك بلوك :

قرص / نمك گرانول در كيسه هاي 25 كيلو يا 10 كيلوگرم و به راحتي از طريق فروشگاه هاي مجازي مختلف قابل تهيه است نمك بلوك در كيسه هاي 8 كيلوگرمي موجود است و در دسترس بودن محدود و گران تر است. براي انجام عمل بكواش و احيا رزين ما نيازمند استفاده از همين قرصهاي نمك هستيم. چرا كه اشباع رزين موجب افت عملكرد دستگاه سختي گير مي شود و عملا در صورت اشباع رزينها و عدم بكواش نمودن آنها ، سختي گير بيفايده كار مي كند. قيمت سختي گير بر اساس نوع شيرآلات ، نوع رزين ، تعداد مخزنها، ظرفيت سختي گير و ... تعيين مي شود. براي كسب اطلاعات بيشتر به وب سايت سازآب مراجعه نماييد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد